En unik ø i Ægæerhavet

Forside Vandreture G – Nord for søerne

G – Nord for søerne

Området omkring Myrsonas-floden syd for Gialiskari.

Søerne, som er opstået ved en opdæmning af Mysonas-floden, ligger 3-4 km øst for Rahes. Turene i dette smukke skovområde er lette, og de fleste af dem går på små jordveje.

Ved søerne findes et lille serveringssted Kantina, hvor man kan købe kaffe, safter og et godt og let måltid. Stedet blev tidligere drevet af en engelsk kvinde Laila, men er i 2017 overtaget af Lefteris, Harris og Ildi, der ved meget om øen og sammen har firmaet Discover Ikaria.

1 km øst for søerne ligger klosteret Moni Mounde. 1 km sydvest for Mandria, hvor vejen krydser Myrsonas-floden, ligger Guds bro – en kæmpemæssig stenblok. Indtil den nye bro blev bygget, har denne stenblok fungeret som bro over floden.

I den lille bog Ikaria Island – Explore and Experience er der et godt kort over en del af området.

G1. Omkring Myrsonas-floden

Mellem Gialiskari og Guds bro er der på østsiden af Myrsonas-dalen en god vandresti.

Cirka 100 meter efter Guds bro på asfaltvejen op mod Mandria starter en sti mod syd. Den fører på østsiden af Myrsonas-dalen op til søerne. Turen fremgår også af kort G3. Man kan også – som vist på kortskitsen – krydse dalen ved Agios Pandeleimos og gå tilbage til Guds bro ad grusveje og asfaltveje.

Nedenfor ses Guds bro og et parti øst for Agios Pandeleimonas.

G2. Nordvest for søerne

En let og smuk tur i skovterræn starter ved den lille jordvej, der fra vestsiden af den nederste sø går mod nord hen forbi et nyere hus. Når man kommer til en jordplads med vejmaskiner, går man ad første vej til højre mod øst ned i dalen. Vejen slutter ved et hus, hvor der er lidt landbrug. Lige før huset fører en sti 30 meter ned til en jordvej. Den følges mod øst ned i dalen, hvor Myrsonas-floden nås. Nord for broen ligger en gammel vandmølle. Hvis man har mod på det, kan man gå og kravle mod syd op langs Myrsonas, hvor man vil nå nogle meget smukke plateauer og vandfald. Gå samme vej tilbage langs floden. Kravl ikke op ad bjergsiderne! Fra broen kan man gå videre mod øst – se kortskitse G3.

Nedenfor ses den nordligste af søerne og et vandfald syd for søerne (punkt 5 på kortet).

G3. Nordøst for søerne

I dette område er der mulighed for mange lette rundture i smukt skovterræn.

Man kan afslutte rundturen, som startede ved søerne, og som er omtalt under tur G2. En lille let rundtur på omkring 1½ time kan starte ved søerne og gå mod øst ad jordvejen forbi Moni Mounde. 1 km efter klosteret går man til venstre mod nord ad en jordvej og efter yderligere ½ km til venstre mod vest ad en jordvej. Efter 10 minutters gang på denne jordvej vil man på højre side kunne se en masse gamle bistader op ad bjergsiden. Efter et hvidt hus på venstre side af vejen går man til venstre mod sydvest ad en rødt mærket sti. Fra denne sti er der en flot udsigt over Myrsonas-dalen, og man passerer mange jordbærtræer. Efter cirka 20 minutters gang på denne sti kommer man frem til den nederste af søerne og kan enten gå over dæmningen eller finde op til jordvejen.

Nedenfor ses gamle bikuber og et jorbærtræ.